zondag 15 september 2013

't Vat is (spijtig genoeg al een tijdje) af...

Hallo allemaal

Ik kon vandaag de eerste editie van de langeafstandsduatlon in Damme op mijn naam schrijven. Veel plezier beleefde ik daar echter niet aan. Mijn eerste run was 1 km trager dan normaal, op de fiets reed ik 3 à 4 km/u trager dan anders en in de slotrun was het helemaal over en out. Toch kon ik de wedstrijd winnen en over vijf jaar zal men alleen nog herinneren dat Tom Vandenbussche de eerste uitgave van de Damse duatlon won. Aan de ene kant jammer, maar het is nu eenmaal zo...

Normaal staat volgende week zondag ook nog mijn "triatlondebuut" - wat een groot woord! - op het programma, maar ik denk niet dat het slim is om in Bilzen nog aan de start te verschijnen. Het vat is af en spijtig genoeg kom ik tot de vaststelling dat dit niet sinds vandaag is. Het probleem - weer zo'n groot woord! - sluimert al een tijdje. De topprestatie - of hoe moet ik het anders noemen - op het BK in Geel was mijn enige écht goeie dag sinds mijn terugkeer uit de Corrèze op 7 juli. Die halve BK-medaille heeft veel verbloemd, maar de waarheid is dat ik al twee maanden aan een stuk niet op mijn normale niveau ben, terwijl ik me de week ervoor nog méér dan super voelde.

Er zijn meerdere redenen, maar de voornaamste oorzaak is voor mij duidelijk. Je kan in je seizoensplanning natuurlijk altijd opteren voor een aaneenschakeling van relatieve rust, maar ergens is er een grens. En die is overschreden in de week tussen de cyclo in het Centraal-Massief en het vertrek naar de Franse Alpen. Daar is het misgelopen, zo eenvoudig is het voor mij. Plots is er iets geknakt en sindsdien ben ik niet meer de sporter die ik de dagen ervoor wel nog was, die ene uitschieter niet meegeteld.

Conclusie: het is nu vooral belangrijk om dat in de toekomst te vermijden.

En als ik komende zondag in Bilzen (100€ startgeld) toch nog aan de start verschijn, zal het vooral zijn om zwemervaring (woelige zwemstart, enz.) op te doen... Op dit moment wil ik er nog niet aan denken, maar het zou spijtig zijn mocht ik nog 8-9 maanden moeten wachten op de volgende kans.

Tom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten