woensdag 1 februari 2017

Crossduatlon Liévin

Zondag was ik aan de slag in de crossduatlon in Liévin, Noord-Frankrijk. Op het cyclocrossparcours van Val de Souchez, bekend van de Wereldbekercrossen voor profs, kregen we een mooi en uitdagend parcours voorgeschoteld: 2,3 km lopen (trail), 14 km mountainbiken en 4,6 km lopen (trail).

Ik had echter al sinds dinsdagavond lichte irritatie aan mijn keel, wat een opkomende verkoudheid deed vermoeden. Die brak zaterdag door en bereikte zijn hoogtepunt op ... de dag van de wedstrijd. Ik stond met een mottig gevoel op en had weinig fut om deftig op te warmen. Tot overmaat van ramp moesten we 25 (!) minuten wachten op het startschot en begon ik half verkleumd (en gedemotiveerd) aan de wedstrijd.

Mijn eerste run was dan ook van een miserabel niveau. Amper hartslag 140 gemiddeld en veel moeite om in mijn ritme te komen. Ook op de mountainbike wilde het aanvankelijk niet vlotten. Het was pas toen Niki Devoldere, die deelnam aan de crosstriatlon, mij inhaalde, dat ik me boos maakte (op mezelf uiteraard) en beetje bij beetje wat sneller ging fietsen. Niki en ik bleven samen en konden - zo bleek achteraf toch - een mooi tempo ontwikkelen.

Meer zelfs, in de slotrun vond ik een heel goed ritme. Op een loodzwaar parcours, met twee steile (20%) beklimmingen van een terril, haalde ik nog een gemiddelde snelheid van 4'00"/km. Ik eindigde uiteindelijk in het spoor van Nicolas Gosse, twee weken eerder nog winnaar van de crosstriatlon in Avion. Hij was enkele seconden voor mij aan de tweede run begonnen en was iets verder uitgelopen, maar in de laatste kilometer had ik meer overschot en kwam ik maar nipt te kort om hem nog voorbij te lopen.

Na mijn aankomst zei men dat ik in de crossduatlon als derde was geëindigd en tijdens de podiumceremonie moest ik ook als derde op het podium, maar achteraf bleek ik op de officiële uitslag maar vierde te zijn. Dat komt ervan als je ongeïnteresseerd aan een wedstrijd begint en daardoor nooit weet in welke positie je vertoeft. De podiumceremonie bleek uiteindelijk enkel voor seniors bestemd te zijn, terwijl er één "veteraan" voor mij was geëindigd.

Winnaar van de crossduatlon werd Antoine Saison, in oktober nog winnaar van de crossduatlon in Zegerscappel met 400 deelnemers.

Tussentijden:
- 1ste run: 2,3 km in 9'41" (gem. 14,2 km/u)
- mountainbike: 13,5 km in 35'34" (gem. 22,8 km/u)
- 2de run: 4,6 km in 18'16" (gem. 15,0 km/u)


Intussen lijken de problemen met de luchtwegen stilaan verleden tijd en kan ik vooruitkijken naar de volgende wedstrijd, zaterdag in Westrozebeke. Een nieuwe crossduatlon op een prachtig parcours in eigen streek.

Tom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten