maandag 14 juni 2010

Vuurtorenloop Oostende + Ardennenweekend

Hallo!

Ik heb een druk (sport)weekend achter de rug. Na vier 'rustdagen' besliste ik om vrijdagavond deel te nemen aan de Vuurtorenloop in Oostende. De wedstrijd maakt deel uit van het Oostendse loopcriterium (een regelmatigheidsklassement: http://www.loopcriterium.be/), waardoor er een relatief sterk deelnemersveld (300 in totaal) aan de start stond. De volledige afstand bedroeg 11,1 km (of 3 ronden), maar je kon ook deelnemen aan de Start to Run-afstanden over 3,7 (1 ronde) of 7,4 (2 ronden) km. Ik wist dat de volledige afstand nog wat te zwaar zou uitvallen door de beperkte looptrainingen en besliste om er 7,4 te lopen. Na controle op http://www.bikely.com/ bleek het in werkelijkheid om 7,550 km te gaan, wat belangrijk was om mijn loopgemiddelde te weten.

Ik had de hele week een loom gevoel, mijn rustpols lag ook opmerkelijk laag (+/- 40), maar sinds vrijdagavond weet ik dat dit juist kwam doordat ik amper trainde en mijn lichaam daaraan moest wennen. Ik startte goed en kon meteen plaatsnemen rond de twintigste plaats. Vooraan ging het tegen 18-19 km/uur, wij hielden het bij 17-18. Bij de eerste doortocht klokte ik verrassend genoeg 13'15", zonder het gevoel echt diep te zijn gegaan. In de tweede ronde was het door de wind moeilijker om het tempo hoog te houden, waardoor ons gemiddelde wat zakte. In de laatste kilometer liet ik mijn gezellen in de steek. Ik finishte in 27'15, goed voor een gemiddelde van net geen 17 km/uur.

Davy Stieperaere won zoals verwacht en blijft ook leider in het regelmatigheidsklassement. Ik had de beste tijd op de 7,4 km en won dus ook, met een minuut voorsprong op mijn dichtste achtervolger... Alleen, de organisatoren maken blijkbaar geen apart klassement van de Start to Run-afstanden. Een beetje triestig, want men had mij daar vooraf uiteraard niets van gezegd. Al bij al was het voor mij een geslaagde test. Aan dat tempo zou ik Dwars door Brugge in 52'30" kunnen lopen, terwijl ik er zeker van ben dat er nog progressiemarge mogelijk is.

Zaterdagochtend nam ik de trein naar Eupen. Via de in mist, wolken en regen gehulde Botrange, het prachtige Eifelgebergte (met Schwarzer Mann en Krautscheid) en een stukje Luxemburg (met Mont St-Nicolas en Herrenberg) kwam ik zaterdagavond na 175 km en 2350 hoogtemeters aan in Larochette, waar ik overnachtte.

Zondag volgde dan een prachtige zomerrit. Eerst door La Petite Suisse Luxembourgeoise (met o.a. Côte de Consdorft, Eoliennes de Pafieberg, Altrier, Côte d'Houwald, Tour Napoléon en Côte de Boulaide), vervolgens via Bastogne naar de Pied Monti (ook wel Mur de Vélomédiane genoemd), Col d'Haussire en Côte de Samree naar La Roche-en-Ardennes en het nietige Marloie, waar ik na 202 heerlijke fietskilometers en 3100 even prachtige hoogtemeters de trein huiswaarts nam. Nu volgen enkele recuperatiedagen.

Van vrijdag tot zondag neem ik deel aan de Ronde Gaumaise. Deze 2.18-rittenkoers wordt verreden in de omgeving Virton, in het Belgische gedeelte van Lotharingen.

Het rittenschema:
Vrijdag - 1ste rit - individuele tijdrit in Bellefontaine (7,9 km)
Zaterdag - 2de rit - Meix-devant-Virton (102,3 km)
Zondag - 3de rit - Bellefontaine (105,6 km)
Website: http://www.rondegaumaise.be/

Daarna bouw ik twee weken af, met enkel nog de Warmoesloop (10 km) in Koolkerke op zaterdag 26 juni. Van zaterdag 3 juli tot zaterdag 24 juli ben ik op reis in Oostenrijk, met de fiets uiteraard...

Tot de volgende!

Tom




Geen opmerkingen:

Een reactie posten