maandag 6 juni 2011

Duatlon Rijkevorsel

Hallo!

Zoals voorzien stond ik eindelijk nog eens aan de start van een duatlon. Door mijn dagelijks woon-werkverkeer met de fiets - met als gevolg de voorbije maanden héél beperkte looptrainingen - zakte ik zonder hoge verwachtingen af naar de Kempen voor een halve thuiswedstrijd in Rijkevorsel, aangezien mijn familie van moeders kant er woont. Vorig jaar eindigde ik al eens 12de in deze relatief kleinschalige wedstrijd over 4,3 km lopen, 22 km fietsen en nog eens 2,2 km lopen.

Ondanks de beperkte voorbereiding had ik er een goed oog in. Ik had nu al een tweetal weken het goede gevoel te pakken, met als gevolg dat de conditie in stijgende lijn is. Ook donderdag - twee dagen voor de duatlon - had ik een héél goed gevoel tijdens een lange duurtraining door de Ardennen.

Nog voor de start wist ik echter dat het niet eenvoudig zou worden om een mooie ereplaats weg te kapen, aangezien heel wat grote namen naar Rijkevorsel kwamen afgezakt. De vroeger zo kleinschalige wedstrijd is stilaan een vaste plaats op de duatlonkalender aan het afdwingen. Spijtig genoeg voor mij is deze wedstrijd - ondanks het toelaten van tijdritsturen - ook meer geschikt voor de betere lopers, omdat men mag stayeren. Het duatlonsysteem in Vlaanderen speelt nu eenmaal ferm in het nadeel van de betere fietsers, aangezien stayeren in zowat alle wedstrijden toegelaten is. En dat in tegenstelling tot Wallonië en alle buurlanden!!!

De loopstart was zoals gewoonlijk - om het licht uit te drukken - explosief. Ik had me voorgenomen om rustig te starten en defensief mijn wedstrijd op te bouwen. Ik had meteen het goede gevoel te pakken en begon na goed anderhalve kilometer aan een mooie inhaalrace. Toch verloor ik zeker twee minuten op koploper Glen Laurens, provinciaal veldloopkampioen van Antwerpen en één van de betere duatleten in dit landje. Ikzelf klokte, zonder echt diep te gaan, na 4,3 km af in 15'59".

Na een vlotte wissel begon ik aan de voorspelde inhaalrace. Al vlug had ik een 15 à 20 renners voor me ingehaald en meteen weer achtergelaten. Eentje probeerde aan te pikken, tevergeefs. Ik probeerde mijn gemiddelde snelheid tussen 42 en 43 km per uur te houden, geen utopie op het bochtenrijke (12 bochten in 7 km) parcours. Net voor het ingaan van de derde en laatste fietsronde kreeg ik een pijnlijke krampscheut in mijn rechterbeen. Bizar, want ik had meer dan voldoende gedronken. Misschien lag het wel aan de suikerklop in de Ardennen. Hoe dan ook, na tien seconden stretchen kon ik weer voortrijden. Ik kon mijn tempo weer goed opdrijven en zag al vlug weer het groepje van een achttal renners voor me uitrijden. Ik kwam nu niet meer uit het zadel om mogelijke kramp zoveel mogelijk uit te sluiten. Blijkbaar was dat geen slechte keuze, want bij het ingaan van de tweede wissel had ik nog net niet de aansluiting bij de laatsten van het groepje gevonden.

Na alweer een behoorlijk vlotte wissel begon ik goed aan de tweede loopproef (die ik aan exact hetzelfde tempo - 2,15 km in 8'00" - als de eerste run zou afwerken). Na een kleine kilometer raapte ik één stervende zwaan op. Even later deed ik dat nog eens, terwijl ik nog akelig dicht in de buurt van een derde zwaan (Paul Van Riel) kwam. Spijtig genoeg had die op het einde nog een fikse eindspurt in de benen, zodat ik me uiteindelijk tevreden moest stellen met de 15de plaats.

Glen Laurens won zoals verwacht de wedstrijd. Roel Pauwels en Alexander Picard vervolledigden het podium. Ook gevestigde waarden als Eddy Buts, Rob Douwen, Willem Dierckx en Chris Van Gompel, en opkomende talenten als Sven Moris, Jente Samson en Thomas Van De Put eindigden voor mij. Ik eindigde maar een goed minuutje na hen, wat mij toch een serieuze vertrouwensboost gaf. Mijn eerste non drafting-wedstrijd moet ik nog altijd betwisten, maar ik weet nu al dat het me zal liggen...

Komend Pinksterweekend staan drie (!) wedstrijden op het programma:
- zaterdag 11 juni: individuele tijdrit in Oostkamp, organisatie van WTC De Putters (21 km)
- zaterdag 11 juni: koppeltijdrit met KBVS-ploegmaat Grégory Van Vlierberghe in Oostkamp, organisatie van WTC De Putters (21 km)
- maandag 13 juni: 1.12-wedstrijd in Beselare (bij droog weer) of duatlon in Elsegem (bij slecht weer)

Tot de volgende!
Tom

------------------
Enkele foto's van de duatlon in Rijkevorsel (zoals je ziet kan er nog wel wat gewicht - spijtig genoeg vooral spiermassa - af)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten