woensdag 13 april 2011

PK tijdrijden en Calabrië!

Hallo!

Het is alweer een tijdje geleden, maar intussen is ook mijn seizoen weer op gang getrokken. Na een serieus (vermoeidheids)dipje trok ik gisteren toch naar Ruddervoorde-Baliebrugge voor het PK tijdrijden over ruim 24 km. Ik startte bij de "oudjes" (elites zonder contract) waartoe ik intussen ook al een tijdje behoor.

De weersomstandigheden (een haast stormachtige wind) maakten het heel moeilijk op het driehoeksparcours waar de wind nooit echt meezat. Daardoor was een heel scherpe chrono onmogelijk en was ik nog behoorlijk tevreden met mijn tijd van +/- 32'50".

Ik had echter nooit het gevoel een versnelling hoger te kunnen schakelen. Ik ging tot 50 km/uur, maar dat was het dan ook. Ik haalde twee renners die voor mij gestart waren in, maar kwam in de derde ronde kracht en koersritme te kort. Daardoor verloor ik nog wat tijd, al had ik op dat moment nog de beste tijd van alle renners.

Uiteindelijk deden nog acht renners beter. Daarbij alle gekende namen: Verraes, Depoorter, Borry, Maes, Calleeuw, Nachtegaele, Kuypers...

Conclusie: het was goed, maar het kan nog veel beter!

Werkpunten:
- tekort aan wedstrijdritme
- nood aan specifieke training en voorbereiding
- positie
- een tijdritfiets i.p.v. een omgebouwde wegfiets

Het was alleszins een leerrijke ervaring en het opent perspectieven voor later.

Morgen (donderdag) vertrek ik voor goed negen dagen naar Cosenza in de Zuid-Italiaanse regio Calabrië. Zowel fietsen als lopen staat op het programma. Zaterdag 23 april ben ik terug in België.

Het valt nog af te wachten wanneer ik mijn eerstvolgende wedstrijden zal betwisten. Relatieve zekerheden zijn het BK ploegenduatlon in Doornik (zondagochtend 1 mei) en de regionale wedstrijden in Dudzele (zaterdag 7 mei - organisatie van de ploeg) en in eigen Assebroek (zaterdag 14 mei).

Voor de maand mei staan ook de loopwedstrijd Dwars door Brugge (zondag 8 mei) en een cyclosportieve in de Franse Maasstreek (zondag 22 mei) op het verlanglijstje, al is vooral die tweede wedstrijd een grote onzekerheid.

Tom

1 opmerking:

  1. Tijdritfiets --> een kameraad van me 'Gieljan Engelrelst' verkoopt de zijn voor een 400euro geloof ik. Die is quasi niet gebruikt en dezelfde als die van mathotbikes....Je moet hem maar eens vragen.

    Groeten
    Jesse

    BeantwoordenVerwijderen