zondag 22 juli 2012

Duatlon Loenhout

Zaterdag trok ik op onze nationale feestdag naar jaarlijkse traditie naar Loenhout voor de plaatselijke duatlon. Officieel een recreatieve wedstrijd (lees: geen wedstrijd van de VTDL), in werkelijkheid echter een duatlon van het serieuzere kaliber. Spijtig genoeg voor mij echter met één groot minpunt, namelijk dat stayeren toegelaten is. Aan de andere kant had ik het voordeel dat tijdritfietsen er toegelaten zijn.

Het parcours bleef in vergelijking met vorige editie ongewijzigd. Een eerste run van 4,75 km met veel bochten langs de voetbalpleinen, gevolgd door vier fietsronden van goed vijf kilometer over hoofdzakelijk goed berijdbare wegen, en ten slotte nog een tweede run van 2 km over dezelfde onverharde (gras)wegen. Het deelnemersveld oogde bijzonder sterk. Geen absolute Belgische top (zoals met Glen Laurens vorig jaar), maar wel subtoppers die stuk voor stuk in staat zijn om duatlonwedstrijden naar hun hand te zetten. Rob Douwen, Xander Denys, Nick Van Hemel, Willem Dierckx, Jente Samson, Bart Verkaemer, Jan De Henau, Thomas Derboven, Bart Huybrechts (17de in Douai!), Bart Vleugels, Jan Goddaer, Koen Lintermans, enz. Ook enkele lokale (winter)duatleten tekenden zoals verwacht present: Paul Van Riel, Walter Aerts, Bart Van Looveren, Kris Driessens, enz. Ook Bas Raas - die met mij en Jesse de Ronde Gaumaise in juni betwistte en er een sterke indruk naliet - stond aan het vertrek voor een knaller van een start.




Die start werd effectief een knaller, door het hoge niveau van de soloduatleten én de traditionele aanwezigheid van héél sterke duo's. Ik vond meteen het goeie ritme en haspelde mijn eerste kilometer af in 3'21", met net voor me onder andere Vleugels en Van Riel. Perfect op schema dus. Daarna zwakte het tempo wat af (naar kilometertijden van 3'35"), maar het goede gevoel bleef. Zo kon ik nog enkele plaatsen opschuiven en na 4,75 km in 16'59" kwam ik de wisselzone binnen.

Na een (alweer) matige wissel - hier is echt werk aan - begon ik aan de inhaalrace. Probleem in Loenhout is dat je als 'betere' fietser en 'mindere' loper twintig - ??? - procent beter moet zijn dan de rest om je rivalen te kunnen afschudden. Een bijkomend nadeel is dat iedereen mij intussen kent en weet wat ik wel en niet kan. Mijn instelling was echter simpelweg om zo hard mogelijk te gaan en te kijken waar het schip zou stranden. Al vlug kreeg ik een andere soloduatleet in mijn wiel, die in eerste instantie niet wilde overnemen. Later bleek het om Bart Huybrechts te gaan. Hij nam in april ook deel aan de langeafstandsduatlon in Douai en eindigde toen 17de. Na een tijdje nam hij dan toch over en gelukkig voor mij kon hij dat enkele keren herhalen (hij was de enige), zodat ik ook even op adem kon komen. We reden van groepje naar groepje en kregen telkens wat extra ballast aan ons wiel geplakt. Gelukkig waren er ook regelmatig rivalen voor wie het tempo duidelijk te hoog lag. Bovendien plaatste ik enkele keren een serieuze tempoversnelling (naar 50-55 km/u), in de hoop zo weinig mogelijk volk mee te nemen. Dat lukte deels en bij de wissel bleek ik in vijfde positie te liggen, weliswaar met héél wat sterk volk in mijn buurt. Voor de liefhebbers: het fietsgedeelte legde ik overigens af met een gemiddelde snelheid van 43 km/u.

Ik begon goed aan de korte tweede run (2 km in 7'23"), maar Huybrechts, Lintermans, Driessens en Raas liepen in mijn spoor. Hun tempo lag net iets te hoog, waardoor ik ze moest laten gaan. Ook Bart Verkaemer kwam er nog over en met een laatste inspanning kon ik Jan Goddaer (1ste veteraan!) nog achter me houden en in tegenstelling tot vorig jaar mijn plaatsje bij de beste tien behouden.

De overwinning ging naar ETZ-atleet Xander Denys voor Samson, die de voorbije maanden een serieuze stap voorwaarts zette. Rob Douwen werd nog derde, Jan De Henau vierde. Bart Verkaemer wist met een stevige eindspurt nog op te rukken naar de vijfde plaats.

Met Bart Verkaemer op een goeie km van de aankomst.
Uitslag (142 dln)
1. Xander Denys (Brecht)                          0.52.20
2. Jente Samson (Berlare)                          0.52.32
3. Rob Douwen (Westerlo)                        0.52.44
4. Jan De Henau (Berchem)                       0.52.56
5. Bart Verkaemer (Waregem)                   0.53.45
6. Bas Raas (Luyckxgestel / NED)             0.53.47
7. Kris Driessens (Loenhout)                      0.53.52
8. Bart Huybrechts (Brasschaat)                 0.53.57
9. Koen Lintermans (Halle)                         0.54.04
10. Tom Vandenbussche (Assebroek)     0.54.08
11. Jan Goddaer (Kortrijk)                         0.54.13
12. Thomas Derboven (Langdorp)              0.54.17
13. Nick Van Hemel (Wilsele)                    0.54.21
14. Bart Vleugels (Itegem)                          0.54.24
15. Bart Van Looveren (Wuustwezel)         0.54.29
16. Steven Augustyns (Kalmthout)              0.54.50
17. Ruben Neyens (Tessenderlo)                0.55.14
18. Willem Dierckx (Herselt)                      0.55.23
19. Paul Van Riel (Loenhout)                     0.55.31
20. Luc Vermeijen (Deurne)                       0.55.37
...
21. Sammie De Vriendt (Oostakker)          0.55.59
23. Bernard Demeulemeester (Zwevegem) 0.56.26
24. Steven Bogaerts (Brecht)                      0.56.30
33. Walter Aerts (Grobbendonk)               0.58.09
37. Xavier De Vriendt (Oostakker)            0.58.46
50. Jochen Valkeneers (Zonhoven)            1.00.20

Nu volgt een behoorlijk gevulde trainingsweer in functie van het BK in Geel. Benieuwd wat er daar uit de bus zal vallen...

Tom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten