vrijdag 2 augustus 2013

Vooruitblik BK Long Distance Duatlon 2013

Zondag is het weer zover: de Powerman van Geel, sinds enkele jaren traditioneel het eerste weekend van augustus en tegenwoordig ook geldend als open Belgisch kampioenschap op de lange afstand. Met 10,4 km lopen, 60 km fietsen en 10,2 km lopen was dit de voorbije jaren de enige wegduatlon in België over een ietwat langere afstand. Gelukkig komt daar op 15 september 2013 verandering in met de eerste editie van Den Halven van Damme: 7,5 km lopen, 92 km fietsen en 19 km lopen.

Twee jaar geleden maakte ik in Geel mijn Powerman-debuut. Ik behaalde een 23ste plaats op het BK. Vorig seizoen leek ik op weg naar een toptienplaats, maar in de laatste kilometers van de slotrun zakte ik met (opkomende) krampen van de 7de naar de 13de stek. Een behoorlijk grote ontgoocheling was dat toen.

De bezetting zal in Geel ook dit jaar niet van de poes zijn. Een kleine opsomming zegt al voldoende.
Van buitenlandse zijde worden volgende atleten aan de start verwacht:
- Andreas Kälin (SUI)
- André Moser (SUI)
- Anthony Le Duey (FRA)
- Armand Van Der Smissen (NED)
- Benjamin Choquert (FRA)
- Christian Strauch (GER)
- David Duquesnoy (FRA)
- Emilio Martin (ESP)
- Esben Kaczmarek (DEN)
- Grigoris Skoularikis (GRE)
- Julien Brazy (FRA)
- Lukas Baumann (SUI)
- Soren Bystrup (DEN)
- Yohan Le Berre (FRA)

Van Belgische zijde ontbreken Rob Woestenborghs (kersvers wereldkampioen maar sukkelend met achillespeesblessure), Joerie Vansteelant (BK triatlon halve afstand), Pieter Rijnders (oververmoeidheid), Kenneth Vandendriessche (rugblessure) en Wim De Cort (overgestapt naar atletiek).

Toch zullen nog heel wat sterke atleten aan de start verschijnen. Favorieten voor het BK + mogelijke concurrenten van mij:
- Baptiste Kesteleyn (12de in BK 2012)
- Bart Meeusen (18de + 1ste H40 in BK 2012)
- Diederik Derijcke (Powerman-debuut)
- Glen Laurens (3de in BK 2012)
- Jan Goddaer (21ste in BK 2012)
- Jochen Neyrinck (6de in BK 2012 - 8ste in WK 2012)
- Karel Menschaert (17de in BK 2012)
- Kurt Jurgens (opgave in BK 2012)
- Olivier D'Haene (28ste in BK 2012)
- Pascal Vanaudenaerde
- Paul Van Riel (26ste in BK 2012)
- Sam Lepoutre
- Seppe Odeyn (debuut in Geel, maar winnaar Hel van Kasterlee 2012 en dit jaar sterk op EK Powerman)
- Tim Van Hemel (8ste in BK 2012)
- Tom Beutels (16de in BK 2012)
- Tom Van Driessche
- Willem Dierckx (11de in BK 2012)

Jochen Neyrinck, Glen Laurens en in iets mindere mate Tim Van Hemel en Seppe Odeyn steken er mijns inziens bovenuit. Vier weken geleden was Laurens in Kortrijk in de slotrun een pak sterker dan Neyrinck, maar ditmaal krijgen we een niet-stayerwedstrijd. En dat speelt ongetwijfeld in het voordeel van de anderen. Zonder verrassingen strijden deze vier voor de medailles. Daarna ligt het veld open. Willem Dierckx en Baptiste Kesteleyn konden mij vorig jaar alleszins in de slotkilometers nog remonteren.

Niet alleen het type wedstrijd speelt in mijn nadeel, ook de sterke buitenlandse aanwezigheid bevalt me niet. Op de fiets zullen de sterkere Belgische lopers die minder goed tijdrijden daarvan kunnen profiteren. Ook al mag er niet gestayerd worden, het is en blijft een onmiskenbaar voordeel voor hen en een nadeel voor mij.

De grootste vijand wordt voor mij - in principe - echter de hitte. Ik ben iemand die bij inspanningen heel veel transpireert en het daardoor moeilijk heeft om de vochtbalans in evenwicht te houden. Vorig jaar maakte ik in Geel enkele cruciale fouten met drank en voeding. Hopelijk lukt het me ditmaal wel om tot de allerlaatste snik op volle kracht te strijden.

Op naar zondag!
Tom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten