zaterdag 14 mei 2011

En ook geen Assebroek!

Hallo!

Vandaag heb ik dus ook niet meegereden in Assebroek. Fysiek was ik er zeker toe in staat, maar vraag was of ik dat dan de komende week/weken niet zou bekopen. Ik voelde gisteren en vanochtend dat mijn gezondheid nog steeds niet 'de oude' is, zodat het beter was niet mee te rijden. Zelfs al passeerde de wedstrijd op 30 meter van mijn woonplaats.

In eerste instantie dacht ik dat de oorzaak van de verkoudheid/problemen met de luchtwegen enkel bij mezelf lag, dat ik wéér te vermoeid was en door een verlaagde weerstand een of ander virus had opgelopen. Maar neen... sinds afgelopen week weet ik zeker dat het aan mijn job ligt. Elke dag samenwerken met gasten van 13 tot 16 jaar die zich op hygiënisch vlak niet verzorgen en die niet heel toevallig met dezelfde ziektesymptomen als mezelf (hoesten - op hun toetsenblad, snotteren, enz.) rondlopen.

Het is natuurlijk een heel eenvoudige manier om zelf ook ziek te worden, zeker in de dagen net na een wedstrijd. Momenten waarop ik moet recupereren en mijn weerstand nog te laag is. Goed ja, meerdere mensen hebben mij al gezegd dat het lichaam van een leerkracht in de loop der jaren automatisch minder vatbaar wordt voor ziektes en, laat ons hopen dat het klopt, dat je als leerkracht op den duur zelfs een véél betere weerstand opbouwt dan de gemiddelde mens.

Bovendien heb ik mijn dagelijks woon-werkverkeer met de fiets onderschat. Ik veronderstelde dat vijf 'ritjes' van 60 km (=> elke werkweek = 300 km) een ideale 'training' zouden vormen. Vergelijkbaar met vijf trainingen van twee uurtjes op de koersfiets. Een makkie voor een doorwinterde sportman. Dacht ik.

Maar neen... Haast dagelijks tegen half zeven 's ochtends de fiets op, dan een hele dag praten en dingen uitleggen, om dan vaak pas tegen zes, zeven uur 's avonds thuis te komen. Altijd weer langs dezelfde route die ik stilaan verfoei. Altijd weer die rugzak. Altijd weer die zeewind die op de terugweg in het nadeel blies. En dan had ik mijn looptrainingen nog niet afgewerkt. Had ik nog geen wedstrijd gereden. En was de noodzakelijke wekelijkse rustdag ijdele hoop...

Hoe ik het ook draai of keer: de voorbije twee weken hebben mijn planning weer serieus in de war gebracht. Met als gevolg dat ik stilaan besef dat het in deze omstandigheden simpelweg geen zin heeft om nog een planning op te maken. Het eerste 'doel' is om weer de noodzakelijke goesting in mijn hobby terug te vinden, want die was de voorbije periode serieus zoek. Ik zou me de komende maanden willen toespitsen op mijn tijdrit, maar dat kan alleen als ik 100% fris ben. Aan specifieke looptrainingen wil ik nu zelfs niet denken, want het is toch niet combineerbaar met mijn (overduidelijk) slopend woon-werkverkeer. Hopelijk lukt het me om de komende maanden toch één keer per week een lichte duurloop te doen, zodat ik tegen september niet alles kwijt ben gespeeld.

Het grote hoofddoel van de zomer 2011 was de duatlon van Val d'Aran op 24 juli, met een heel zwaar fietsgedeelte (2x de Col de Menté) waar ik als betere fietser onder duatleten goed voor de dag zou moeten kunnen komen. Ik vrees echter dat het in deze omstandigheden weinig zin heeft om naar die wedstrijd toe te werken. In het beste geval kan ik pas vanaf 15-20 juni aan serieuze looptrainingen beginnen te denken, wat te laat is. En ik zwijg dan nog over de fysieke en mentale frisheid waarover ik tegen dan al dan niet zal beschikken. Als ik in zo'n wedstrijd start, wil ik het gevoel hebben dat ik er alles voor gedaan heb. En dat kan nu onmogelijk het geval zijn. Misschien denk ik er over een week anders over. Misschien... We zien wel wat komt.

Het positieve nieuws is dat alle 'praktische' problemen vanaf juli (vakantie) en september (nieuw schooljaar) in principe van de baan moeten zijn en ik me dan in principe kan concentreren op een leuke winter als duatleet.

In principe (als sporter altijd met twee woorden spreken...) neem ik eind mei zeker deel aan de individuele tijdrit in Dudzele (18 km). Twee weken later (11 juni) start ik dan ook in de tijdrit in Oostkamp (20 km), waar ik zowel solo als in duo zal deelnemen. Ik ben ook geselecteerd voor de BvB-wedstrijd in Laarne (180 km). Alleen is er de vraag of ik daar op dit moment wel iets te zoeken heb.

Nu eerst weer het plezier in mijn hobby terugvinden. Want buiten mijn dagelijkse passages door Steenbrugge, Loppem, Zedelgem, Snellegem, Zerkegem en Bekegem valt er voorlopig niets te beleven. En dat is doodzonde voor iemand die zo graag fietst en nieuwe wegen/streken wil leren kennen.

Tom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten