maandag 20 februari 2017

Crossduatlon Jurbise

Gisteren trok ik voor de vierde keer naar Jurbise bij Bergen voor de plaatselijke crossduatlon, traditionele opener van het Waalse seizoen. In 2012 opende ik er met een zevende plaats, een jaar later gevolgd door een tweede plek (achter Kevin Greeven). In 2014 was ik dan weer dan de beste van het pak na een spannend duel met Tim Vijverman. De vorige twee edities bleef ik door omstandigheden afwezig.


Dit weekend waren er ook wedstrijden in Middelkerke en Hofstade, maar ik koos voor Jurbise omwille van het fantastische loop- en fietsparcours op en rond de terreinen van de Royal Golf Club du Hainaut en uiteraard ook vanwege de omloop die me goed ligt. Jammer genoeg waren de weersomstandigheden mij de voorbije week niet gunstig gezind en lag het parcours - ook al bleef het een lastige bedoening - er naar mijn goesting iets te droog en te snel bij. Topfavoriet was Robin Tournant, de Franse winnaar van de crossduatlon in Westrozebeke en vorig najaar ook al aan het feest in Belvaux en Malonne. Met Sylvain Denis (vierde op het BK halve triatlon in Deinze 2015, negende in XTerra Namen 2016 en deelnemer Ironman Hawaï 2016) en ikzelf stonden twee ex-winnaars aan de start.


Tournant als een speer
Tournant ging er in de eerste run als een speer vandoor. Ik had het traditioneel wat moeilijker in de eerste kilometer, maar kon al vlug opschuiven en me in het zog van betere lopers als Bart Rosseels, Jan Goddaer en Kevin Strubbe nestelen. Het lastige trailparcours over twee ronden van twee kilometer zorgde voor de nodige verbrokkeling en in de eerste wisselzone bedroeg mijn achterstand op Tournant een minuut. Ik liep nochtans verre van slecht...



Eenmaal op de mountainbike - vooral het eerste deel van elke fietsronde (twee keer elf kilometer) valt in Jurbise niet te onderschatten - kon ik vlug opschuiven. Tot mijn verbazing deed zelfs niemand een poging om me te volgen en halverwege de eerste fietsronde lag ik in derde positie. Even later zag ik Denis voor me uitrijden. Hij pikte aan, maar op de lange klim richting wisselzone - in dit geval het begin van de tweede ronde - moest hij afhaken. Ik kreeg weinig tijdsverschillen door en wist niet goed of ik aan het naderen was op de leider, Tournant dus.


Halve minuut
Ik vond een goed ritme en voelde me beter dan tijdens de eerste fietsronde, maar de jonge Fransman terugpakken zat er niet in. Tijdens de tweede passage op de lange klim riepen mijn ouders me toe dat ik op een halve minuut volgde. Ik wist dat ik geen kans meer maakte, want in de slotrun zou Tournant weer van me weglopen. Dat gebeurde ook. Ik hield vlot stand en werd tweede op anderhalve minuut. Denis volgde iets meer dan een halve minuut later als derde.

Uitslag: LINK.



1 opmerking: