zondag 5 september 2010

Tijdrit Wingene

Hallo!

Ik nam vandaag deel aan een individuele tijdrit in Wingene, georganiseerd door de plaatselijke fietsenmaker Eddy Vandevyvere. Vooraf zag ik dit als een conditietest, aangezien ik sinds juni geen wedstrijden - laat staan intensieve trainingen - had gedaan. Het parcours telde slechts drie echte bochten en enkele stroken licht vals plat, in totaal goed voor 16,6 km.

Nog voor de start liep het al bijna helemaal fout. Ik was de tijd een beetje uit het oog verloren, waardoor ik me aan 40 km/uur en hartslag 165 naar de start moest reppen. Uiteindelijk bleek ik nog een half minuutje tijd te hebben om van start te gaan. Op de licht slingerende weg naar Beernem kon ik mijn tempo meteen goed onderhouden, zonder te moeten forceren. Ook op de Hendriksberg - de enige 'molshoop' met naam in Wingene - lukte dat vrijwel perfect, al zat ik vanaf dan toch voortdurend tegen hartslag 177-178 te rijden. Op het derde lange rechte stuk met tegenwind - langs de instelling richting Ruiselede - moest ik heel even de snelheid wat laten zakken tot 42-43 km/u, maar ik wist al van bij de verkenning dat ik hier zou moeten doorbijten. De laatste 5,5 km lichte meewind naar de aankomst in de Ruiseledesteenweg kwam ik niet meer onder de 48 - de laatste anderhalve kilometer niet meer onder de 50 - waardoor ik finishte in 22'13", goed voor een gemiddelde van net geen 45.

Rudy Deboelpaep won in 21'16", goed voor net geen 47 gemiddeld. Ik eindigde 6de op twee seconden van de vijfde plaats. Opvallend was het algemeen hoge niveau van deze 'kleinschalige' tijdrit, want niet minder dan 21 van de 64 gestarte renners haalde een gemiddelde van meer dan 42 km/uur.

De conditietest is dus meer dan geslaagd. Met een specifieke voorbereiding en gelijkaardig materiaal als dat van mijn naaste tegenstanders kan ik in de buurt van de overwinning komen.

Tot de volgende!
Tom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten