maandag 18 april 2016

Uitstekend begin in Frasnes

Gisteren ben ik als 7de geëindigd in de Duathlon des Collines de Frasnes. Op het eerste zicht een meer dan degelijk resultaat, in werkelijkheid echter een uitstekend begin van mijn seizoen. Door de ongelijke verdeling van de loop- en fietsafstanden werd ik immers niet echt op mijn wenken bediend. En dat is nog heel braaf uitgedrukt.

Volgens wat ik voor aanvang over de wedstrijd terugvond, zouden we 4,6 km lopen, 18,5 km fietsen en nog eens 2,9 km lopen. Die afstanden speelden al in het nadeel van de fietsers. Maar wat bleek: de wisselzone werd in vergelijking met vorige edities richting centrum herlegd, waardoor we plots nog andere (loop)afstanden kregen voorgeschoteld. Oordeel zelf: 5,1 km lopen, 18,5 km fietsen en 3,4 km lopen. Een verhouding van 1 op 2. Normaal moet dat 1 op 4 zijn. Zoals 15 jaar geleden. Toen waren de meeste duatlons volgens het concept 5-40-5. Non drafting, uiteraard. Akkoord, het fietsparcours viel in Frasnes door de opeenvolging van hellingen wat zwaarder uit dan een normale 18 km. Maar dat was het loopgedeelte ook... Het blijft jammer voor mij. Ik ben 15 jaar te laat geboren, blijkbaar...

Wat ook niet mijn voordeel speelde: de enorm sterke bezetting. De volledige top van het Waals kampioenschap van een week eerder plus een resem sterke Vlamingen. Het zou met deze afstanden en bezetting niet evident worden om top tien te halen. Toch lukte dat, omdat ik blijkbaar heel goed uit de voorbije wintermaanden ben gekomen. Waar is de tijd dat ik dagelijks tot acht pijnstillers moest nemen of voor die dekselse hoornvliesontsteking om de twee dagen naar de oogarts op controle trok? Exact een jaar geleden. De tijd gaat snel vooruit. Het doet me des te meer beseffen wat voor een schitterende hobby ik heb. En nu weet ik tenminste weer waarom ik meer duatlons in buiten- dan binnenland doe...

Op uitzondering van bovenstaande klaagzang houd ik een prima gevoel over aan gisteren. En wel om volgende redenen:
- 1ste run: 5,06 km in 18'26" / 47m hoogteverschil (gem. 16,5 km/u)
- bike: 18,68 km in 27'50" / 184 m hoogteverschil (gem. 40,3 km/u - vermogen: 353 watt)
- 2de run: 3,35 km in 12'43" / 29m hoogteverschil (gem. 15,8 km/u)

De uitslag vind je hier: LINK






In de tweede wisselzone met ex-profrenner Bert De Waele
De prijsuitreiking

Op naar de volgende.

Tom

4 opmerkingen:

  1. Goed begin van het seizoen. Stop je niet te veel weg achter excuses. Olivier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik merk een behoorlijke verzwakking in het tweede loopgedeelte, hou je wel voldoende duurtrainingen?

    Mvg,
    Bezorgde supporter

    BeantwoordenVerwijderen