woensdag 6 juli 2016

Halftriman de Monts de Guéret


Zondag stond ik aan de start van mijn eerste triatlon op de halve afstand, de Halftriman de Monts de Guéret. Goed voor de klassieke afstanden: 1,9 km zwemmen, 90 km fietsen en 21,1 km lopen. In totaal moesten we ongeveer 1.500 meter hoogteverschil overwinnen. Daags voordien reisde ik met Ivan De Bruyn en Florian Boyen naar het stadje in de Limousin af en na een autorit van zes uur verkenden we nog een groot deel van het fietsparcours.


Een mooie organisatie van Sam Tri, die Halftriman. Een volledig weekend gevuld met triatlons over alle afstanden, in totaal 750 triatleten aan de start en dat in een prachtig decor. Zwemmen in de door bosrijke heuvels omgeven Etang de Courtille, fietsen over voortdurend heuvelende wegen en ten slotte lopen rondom het meer. Op de lange afstand waren er zowat 120 deelnemers. Ik las zaterdag over het vele prijzengeld en besefte dat het niveau wel eens heel hoog zou kunnen liggen.

Loopstart op strand
Na een loopstart op het strand begonnen we aan het eerste onderdeel, mijn minst favoriete. Ik vond echter meteen een goed ritme en voelde dat ik goed vooruitging. Alleen mijn oriëntatie ging andermaal enkele keren met mij op de loop, want meerdere keren bevond ik me plots een meter of drie van de andere triatleten die in mijn buurt zwommen… Ik schrok toen ik uit het water kwam, in het spoor van Ivan en na minder dan 33 minuten. Florian riep me toe dat we rond de 50ste positie hingen. Weliswaar op een kleine tien minuten van de beste zwemmer.

Ik wisselde matig, maar sprong met een positief gevoel de fiets op. Meteen ging het enkele kilometers aan drie procent omhoog en ik voelde dat er kracht in de benen zat. Deze eerste halve triatlon was voor mij ook een test om te kijken hoe ik een wedstrijd over deze afstanden het best aanpak. Hard fietsen is één ding, sterk finishen een heel ander. In Guéret gold dat zeker, want de afsluitende halve marathon beloofde een behoorlijk stevige slijtageslag te worden. Het belangrijkste was dat ik op de hellingen mijn piekwaarden op de vermogensmeter binnen de perken hield. Lees: telkens ik meer dan 400 watt zag verschijnen, hield ik me in. Dat lukte perfect. De Halftriman was ook op een ander vlak een goede test: voeding en drank. Ook dat verliep perfect. Althans, bijna perfect. Maar dat lees je verderop in dit verslag.

Veel hoogtemeters
Ik kon regelmatig andere atleten inhalen en achter me laten. Wel opvallend: ondanks alle hellingen en de vele hoogtemeters (+/- 1.100) zag ik voortdurend concurrenten die zich in groepjes van drie, vier of zelfs vijf bevonden. Niet op tien meter, niet op zeven meter. Drie was al een succes. Jammer… 
Na één fietsronde kruiste ik de atleten voor me, alleen was het door de wedstrijd op de kwartafstand – die triatlon startte een uur na ons – moeilijk om een onderscheid te maken.


Van Florian kreeg ik echter te horen dat ik halfweg het fietsgedeelte 13de positie lag, al had ik wel geen tijd goed kunnen maken op de leider in de race. Dat zou ongetwijfeld de Franse proftriatleet Thomas Leboucher zijn, twee weken eerder nog vierde in de (tot duatlon omgevormde) Ironman 70.3 van Luxemburg, voor … Frederik Van Lierde. Na afloop bleek het effectief ook om Leboucher te gaan.

Ik zat nog fris en kon mijn tempo ook in de tweede fietsronde hoog houden. Het duurde een tijdje vooraleer ik weer concurrenten inhaalde, maar vooral in het slot kreeg ik er meerdere in het vizier. Ik zou uiteindelijk als vijfde aan de halve marathon beginnen. Florian riep me toe dat ik op vijf minuten van het podium volgde.



Goed ingedeeld
Ik had goed ingedeeld en begon met goesting aan de vier loopronden van 5,4 km. Ik wist dat er heel wat klimwerk – een kleine zeven in totaal – te wachten stond, maar dat bleek niet het enige obstakel te zijn. Veel offroad en in de langste afdaling zelfs een portie trail in het kwadraat, over een oneffen pad met hoog gras en losliggende stenen. Erg vond ik dat niet, want dat zou de gemiddelde loopsnelheid relatief laag houden.

De eerste twee ronden verliepen vlekkeloos. Florian riep me toe dat ik niet veel tijd verloor op de eersten – je moet weten: iemand als Leboucher loopt 31’50” op een tien kilometer – en ik probeerde zo goed mogelijk bekertjes water aan te nemen. Ik ben namelijk iemand die veel zweet en dus ook veel zouten verliest… Maar halverwege de halve marathon zat ik dus op schema voor een tijd van 1u33’, op dat parcours écht top voor iemand van mijn niveau.

Het bleef niet duren. Had ik de steile afdaling offroad tijdens de tweede passage iets te enthousiast genomen? Begon ik stilaan het vochtverlies op te stapelen? Of zakte ik er simpelweg door? Goede vraag, maar in de vierde loopronde ging het serieus bergaf met mijn tempo. Vooral in de stroken bergaf slaagde ik er niet meer in de snelheden van ervoor te halen. Door de vele atleten op het parcours was het voor mij ook onmogelijk om in te schatten in welke positie ik nu precies zat. Ik wist wel zeker dat ik me nog in de top tien bevond. Jammer van die laatste kilometers, want anders had ik bijvoorbeeld maar een minuut of drie, vier trager gelopen dan Leboucher, twee weken eerder nog goed voor een 1u17' in Luxemburg.

Ik kwam na 4u30’ over de meet en finishte als negende. Ik had in de slotkilometer zowaar nog één concurrent -  degene die als vierde was beginnen te lopen - ingehaald en achter mij gelaten. Ivan werd mooi 22ste en 9de bij de 40-plussers. Vooraan was er in de slotronde nog sensasie, want topfavoriet Leboucher werd in extremis nog bijgehaald en achtergelaten door Pierre Gaspariau.

Gegevens:
- 1,9 km zwemmen in 32'35" (2 ronden in een meer)
- 88,8 km fietsen in 2u16'55" - gem. 38,9 km/u - 1100 hoogtemeters - vermogen: 318 NP
- 21,1 km lopen in 1u37'00" - gem. 13,2 km - 320 hoogtemeters (trail)

Uitslag:

1. Pierre Gaspariau (4u13'35")
1ste Kampioenschap van Aquitaine 2016 kwartafstand
2de EK Challenge 2013 halve afstand (age group 35-39)
2de Triathlon du Salagou (na Bertrand Billard, voor Thibaut Humbert)
2de IronMedoc 2016 volledige afstand (nu FrenchMan)
3de IronMedoc 2015 volledige afstand (8u40'16") (nu FrenchMan)
4de EK Challenge 2013 volledige afstand (age group 35-39)
31ste Ironman Nice 2011
Ironman Hawai 2015 (9u52'06")
Winnaar van meerdere triatlons in Frankrijk

2. Thomas Leboucher (4u14'56")
4de Ironman 70.3 Luxemburg 2016 (na Boris Stein, Bas Diederen en Evert Scheltinga, maar voor Frederik Van Lierde)
5de Natureman Verdon 2015
12de Ironman 70.3 Rapperswil 2016
18de Ironman 70.3 Barcelona 2016
Meerdere keren kampioen van Normandië op korte en lange afstand
Winnaar van meerdere triatlons in Frankrijk op de kwart- en halve afstand
Neemt eind juli deel aan de Ironman van Maastricht

3. Ludovic Prouzet (4u17'31")
1ste EK Challenge 2015 volledige afstand (age group 40-44) (9u31'29" in Weymouth)
1ste EK Challenge 2013 volledige afstand (age group 35-39)
1ste Altriman 2011 halve afstand
2de EK Challenge 2015 halve afstand (age group 40-44) (9u07'56" in Vichy)
2de Indian Ocean Triathlon 2012 (op 3' van Olivier Marceau)
3de WK ITU 2012 lange afstand (maar na afloop gediskwalificeerd)
67ste Ironman Lanzarote (10u11'55")
Ironman Hawaï 2008 (9u51'00")
24ste Ironman Florida 2010 (9u01'13")
Ironman Hawaï 2011 (9u49'25")
24ste Ironman Cozumel 2013 (8u55'53")
79ste Ironman Hawaï 2014 (9u22'26")

4. Hugues Baborier (4u19'23")
Ex-wielrenner uit de Limousin - geboortejaar 1991
Won twee weken eerder de kwarttriatlon van Pays de Brive
Was al 9de in Halftriman in 2014

5. Romain Cabarrou (4u20'38")
Ex-wielrenner - geboortejaar 1989
In 2012 ritwinnaar in de Volta Provincia de Castello
39ste Ironman Nice 2013 (9u29'06")
134ste Ironman Hawaï (9u20'45" - 5de age group)
15de VentouxMan 2015
1ste duatlon Brignoles 2016
3de triatlon Draguignan 2016
22ste Ironman 70.3 Aix-en-Provence 2016
12de Frans kampioenschap lange afstand in de Pyreneeën

6. Simon Damiens (4u21'29")
Woont in Guéret
7de Frans kampioenschap sprintduatlon 2013 (op een halve minuut van Benjamin Choquert, één seconden na Yohan Le Berre, net voor Julien Brazy)
7de Grand Prix Duathlon D1 Gravelines 2016
10de Grand Prix Duathlon D1 Noyon 2016
Winnaar Halftriman in 2013

7. Eric Pinna (4u24'56")
Recordhouder aantal toptienplaatsen (5) in Embrunman
Frans kampioen bij de veteranen korte afstand
Winnaar van en ereplaatsen in diverse du- en triatlons op alle afstanden

8. Emmanuel Piron (4u30'11")
Won begin juni Kampioenschap van de Auvergne lange afstand in Saint-Rémy-sur-Durolle
29ste Ironman Nice 2015 (9u39'22")
22ste Embrunman 2015
2de Triathlon du Lac des Sapins 2014 (halve afstand in Beaujolais)
8ste Triathlon des Vouglans 2013 (halve afstand in Jura)

9. Tom Vandenbussche (4u30'41")

10. Laurent Lagier (4u31'23")
Gewezen wielrenner, nu coach van triatleten (o.a. Pierre Donzeau)
5de IronMedoc 2016 volledige afstand (nu FrenchMan)
7de VentouxMan 2015
5x Ironman Nice (35ste in 9u39' in 2007)
18de Embrunman 2011
152ste Ironman Hawaï 2005 (9u31')

11. David Colomine (4u33'42")
Gewezen wielrenner uit de Limousin
Winnaar van en podiumplaatsen in meerdere triatlons in Frankrijk

12. Jeremy Guerin (4u36'07")
Uitstekende zwemmer
Winnaar van meerdere triatlons op de korte afstand (o.a. Natureman Verdon 2012)
Ereplaatsen in halve triatlons

21. Sabrina Monmarteau (4u51'20" en eerste vrouw)
Eén van de beste du- en triatletes in Europa: LINK

Geen opmerkingen:

Een reactie posten