dinsdag 29 mei 2012

Tijdrit Asse-Mollem

Bij deze mijn verslag van de tijdrit:
Zondag stond met de tijdrit in Mollem bij Asse mijn eerste wedstrijd van het tweede seizoensgedeelte op het programma. Niet meteen een hoofddoel, maar wel een interessante test in het vooruitzicht van de duatlons en tijdritten van komende maand.

Onder een stralende maar genadeloos brandende zon kregen we een selectief parcours van slechts 7 km voorgeschoteld. Daarbij vielen vooral twee scherprechters op: een 10-tal bochten, waarvan enkele gevaarlijke, en een voortdurende afwisseling van vals plat omhoog en omlaag. Ook de wind blies aanvaardbaar hard, maar ik ondervond al tijdens de parcoursverkenning vooraf dat die geen beslissende rol zou spelen.


Ondanks het héél goede gevoel op training begon ik toch met twijfels aan deze korte maar daarom niet minder moeilijke opdracht. Zaterdag was ik met kriebels in de keel en een schijnbaar opkomende verkoudheid opgestaan, te wijten aan een slechte kledijkeuze voor de terrasjesavond van daags voordien. Ook tijdens de parcoursverkenning had ik geen overdreven goed gevoel, al stelde één rondetijd van 10'10" - gem. +41 km/u - zonder te forceren me ietwat gerust. Tijdens de specifieke opwarming op de rollen begon ik er zo stilaan helemaal in te geloven, zeker toen ik hoorde dat de voorlopige besttijd ongeveer 9'30" bedroeg. Wim Van Verre, in 2011 nog winnaar van de 7 van Kettelo en afgelopen week nog 2de in de tijdrit van Dudzele na Rudi De Boelpaep, was hier verantwoordelijk voor.

Opwarming op Tacx

Als voorlaatste ging ik om 15.12 furieus van start. Aan de eerste bocht, na een lang stuk vals plat, zag ik dat mijn gemiddelde al ruim 41 km/u bedroeg, een 5-tal km/u sneller dan tijdens de snelle verkenningsronde. Meteen hierna volgde een lange strook vals plat omlaag van zowat anderhalve kilometer, met zijwind. Hier ging de snelheid richting 66-67 km/u. Na 3,4 km volgde een scherpe bocht naar rechts en kwam de wind pal op de neus te staan. Ik zag op de Garmin - vastgemaakt tussen mijn tijdritstuur - dat mijn gemiddelde snelheid op dat moment ruim 48 km/u bedroeg en dat ik ook met tegenwind vlot boven de 45 kon blijven. Op dat moment wist ik dat de overwinning zonder ongelukken binnen zou zijn.







In het slot volgde nog een gestage klim van een 2-tal km in verschillende trappen, maar stilvallen was er niet meer bij. Op de lastige klim naar de aankomst (met slecht bollend wegdek) voelde ik dat de luchtwegen toch niet optimaal functioneerden. Blijkbaar resulteerde dat toch niet in een mindere tijd, aangezien ik afklokte in iets meer dan 9 minuten. Goed voor een ruime overwinning en een aanzienlijke verbetering van het vijf jaar oude wedstrijdrecord.



Als kers op de taart was er tot mijn grote verbazing ook nog een héél mooie prijzenpot. Daar kunnen ze in duatlonland nog wat van leren. Alleen spijtig dat de tijdsopname door Wielerbond Vlaanderen niet goed functioneerde. Maar blijkbaar zijn ze dat daar in Mollem al gewoon... Dank aan o.a. Jan Goddaer, zodat mijn tijd 9'00" en niet 10'00" bedroeg...

Gemiddeld vermogen: 443 Watt
 Uitslag: (77 dln)
1. Tom Vandenbussche           09.00                     46,67 km/u
2. Wim Van Verre                  09.33        0.33      43,98 km/u
3. Gunter Gellaerts                  09.40        0.40      43,45 km/u
4. Jan Goddaer                       09.49        0.49      42,78 km/u
5. Hans Spilliaert                     09.52        0.52      42,57 km/u
6. Reinoud Amelynck              09.52        0.52      42,57 km/u
7. Bart De Wever                    09.56        0.56      42,28 km/u
8. Philip D'Haeyere                  09.56        0.56      42,28 km/u               
9. Bart Van Damme                 09.58        0.58      42,14 km/u
10. Jonathan Viaene                 09.58        0.58      42,14 km/u

Artikel op website van Het Nieuwsblad: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLRDE_20120529_002

Artikel op website 7 van Kettelo: http://3wielweb.supertrike.be/

2 opmerkingen:

  1. Sterk gereden! :) Profi!
    Heb jij 'n SRM/powertap ofzo? Of wattage via Strava?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Strava. Zal niet volledig kloppen, maar 't zal er toch ook niet ver van zitten. De derde (dus kleine 40 seconden na mij) heeft dat blijkbaar wel en trapte 368 Watt gemiddeld.

    BeantwoordenVerwijderen