maandag 8 april 2013

Laatste loodjes...

Hallo

De voorbije twee weken legde ik de laatste loodjes - dit verkleinwoord is hier eigenlijk wel niet op zijn plaats - voor wat er eind april en begin mei zit aan te komen. Vorige week trainde ik vier dagen op Ardeense wegen, gisteren trok ik naar het Meetjesland voor een snelheidsprikkel.

Na afloop van de duatlon in Geluwe trainde ik eerst nog zeven dagen in het kille West-Vlaanderen. Trainingsdagen van 4 à 5 uur vormden daarbij geen uitzondering. Vorige maandag trok ik dan samen met Ruben Van Canneyt naar Anseremme (Dinant) voor een doorgedreven vierdaagse ministage. Ook hier alweer een koude noordoostenwind, maar gelukkig zorgde de zon af en toe voor de broodnodige opwarming. Telkens trainde ik tussen de 4 en 6 uur en het was vooral op woensdag dat ik enkele zaken uittestte in functie van de Long Distance Duatlons in Douai en Kliny. Ik stelde vast dat het met de conditie goed gesteld is en dat ik nu alleen nog moet zorgen dat ziekte mij geen parten zal spelen.

Vrijdag werkte ik vanuit Assebroek nog een duurtraining van 5 uur af, waarna in het weekend eerst gerust en daarna gekoerst mocht worden. Bestemming was Oosteeklo, voor een wielerwedstrijd van de WAOD over 70 km. Ideaal om weer wat snelheid op te doen en enkele weerstandsprikkels te leggen.

Onder haast lenteachtige omstandigheden trokken we met een kleine 60 renners van start. Het parcours was vrij eenvoudig en zonder gevaarlijke passages, waardoor ik verwachtte dat de groep lang zou samenblijven. Dat gebeurde ook en intussen nestelde ik me achteraan de groep om mogelijke valpartijen te vermijden. Buiten enkele lekke banden gebeurde er ook weinig. Er werd vooral op het wiel van de Belgische kampioen gereden en het was eens leuk om dat vanuit de achterhoede te bezichtigen.

Na een uur wedstrijd - aan gemiddeld 43 à 43,5 km/u - kreeg ik zin om er ook eens in te vliegen. Opvallend was dat ik nog geen trap te veel had gegeven en me voortdurend tussen HS 120 en 140 had kunnen laten meedrijven. Een eerste versnelling van mij - explosief zoals altijd - werd al vlug teniet gedaan, maar blijkbaar zaten er velen op hun tandvlees. Bij een tweede versnelling meteen erna was ik weg en plots reden we met enkele renners voorop. Het peloton was nog niet helemaal uitgeteld, maar een forse tempoversnelling van Franky Van Oyen zorgde ervoor dat de kopgroep definitief gevormd was. Ik telde en kwam aan negen.

Mijn bedoeling was om me vooral te testen, dus hield ik me niet in. Ik merkte dat sommige andere renners uit de kopgroep zich spaarden - of simpelweg niet beter konden - maar daar trok ik me weinig van aan. Ik wist maar al te goed dat ik met mijn gebrekkige koerskwaliteiten weinig kans had op een dichte ereplaats, laat staan dat ik aan een mogelijke overwinning dacht . Achteraf gezien had ik van ver moeten durven aanvallen en me aan een tijdrit van 10 km moeten wagen, maar goed... Dat gebeurde niet. Ik wachtte lang, te lang om iets te proberen. In de laatste ronde reden de anderen op mijn wiel, al vergde dat met mijn ongelofelijke explosiviteit nu ook niet zo'n grote inspanning. Ik besloot dan maar om niet naar mijn eigen uitslag te kijken en gewoon alles te geven. Daardoor kwamen we nog bijna aansluiten bij twee renners die wel konden (mochten) wegrijden, maar er helemaal naartoe rijden lukte me niet. In de laatste honderden meters was ik nog zo fris dat iedereen me plots voorbijspurtte ;-)

Winnaar werd niemand minder dan Thomas Seghers. Ooit - toen ikzelf ook bij de nieuwelingen reed, een groot talent - maar daarna al vlug gestopt met lichamelijke problemen. Blijkbaar eindigde ik tiende en niet negende. Heel bizar, want ik telde tijdens de ontsnapping zeker drie keer het aantal leden van de kopgroep. Ik moet dringend weer naar school...

UITSLAG: (56 deelnemers)
1 Thomas Seghers(Wevelgem)
2 Tom Hermans
3 Franky Van Oyen
4 Kevin Van Raemdonck
5 Geoffrey Luyssen
6 Tom Jooris
7 Christopher Vanneste
8 Jonas De Vlieger
9 Kevin De Smet
10 Tom Vandenbussche
11 Steven Martens
12 Mario Van Den Broecke
13 Michel Le Blon
14 Steven Heirman
15 Steven Van Rijckeghem
16 Peter Derynck
17 Kris Bolsens
18 Jan Trenson
19 Peter Neels
20 Jan Rubens

Een filmpje van de wedstrijd, gevonden op Youtube: KLIK

Tot de volgende
Tom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten