vrijdag 22 juli 2011

Duatlon Loenhout

Hallo!

Gisteren trok ik naar de Kempen voor een duatlon in Loenhout. De afstanden waren als volgt: 5 km lopen door het sportcomplex (grotendeels onverhard), iets meer dan 20 km fietsen en ten slotte nog eens 2,1 km lopen door datzelfde park. Stayeren was toegelaten (wat in mijn nadeel is), maar door het recreatieve karakter hadden we een vrije keuze qua fietsmateriaal (wat dan weer in mijn voordeel is).

Ik startte met een vol achterwiel, waarmee ik bij droog weer een behoorlijk voordeel zou doen. Anderzijds moet je behoorlijke fietscapaciteiten hebben (= 45 km/uur kunnen rijden) om effectief voordeel uit zo'n vol wiel te kunnen halen. En dat is dan weer voor weinigen weggelegd, zeker in een duatlon waarbij je na het eerste loopgedeelte volledig verzuurd op de fiets springt.

De weersomstandigheden waren beter dan verwacht, want het bleef nagenoeg volledig droog, er stond relatief weinig wind en de temperaturen liepen op tot een ruime 20 graden. Het loopparcours was bochtenrijk, grotendeels onverhard op gras langs de voetbalvelden van het plaatselijke sportcomplex. Het fietsparcours daarentegen telde vier ronden van een goeie vijf kilometer met elke ronde zeven bochten. Daarbij twee lange rechte stroken waar de snelheden omhoog gingen, maar daarentegen ook een barre staat van het asfalt in het bochtenrijke gedeelte van het parcours. Bovendien zat de wind nooit echt in het voordeel.

Het wedstrijdscenario dan. Zoals verwacht een explosieve loopstart met een openingskilometer aan gemiddeld 17 km/u. Daarna een klein 'klopje' gekregen maar vanaf km drie er weer door gekomen. Na 18'03" kwam ik door aan de wisselzone. dat leverde slechts een 56ste positie op, weliswaar met solo's én duo's. Dus het niveau lag blijkbaar echt heel hoog.

Daarna nam ik een relatief rustige fietsstart om in mijn ritme te komen. Na een goeie kilometer begon ik aan de verwachte inhaalrace. Na één ronde had ik al een 15-tal tegenstanders ingehaald en achter me gelaten. In de tweede ronde reed ik een pelotonnetje van zeker twintig man voorbij (met gekende namen zoals Walter Aerts, Jente Samson, Thomas Van De Put, Paul Van Riel, Jochen Valkeneers, Bart Vleugels en vele duo's), waardoor ik stilaan weer tussen dé mensen kwam. In de twee laatste fietsronden slokte ik samen met enkele duo-fietsers nog enkelingen op, waardoor ik mooi als 7de solo-deelnemer aan de slotloop mpcht beginnen. Ik reed ongetwijfeld de beste fietstijd. Alleen spijtig dat er nog héél wat solo-rivalen in mijn zog aan de slotloop konden beginnen. Maar ja, het is en blijft een stayerwedstrijd...

In de slotloop had ik een goed gevoel. Dat blijkt ook uit mijn tijd, want ik liep beter (!!!) dan tijdens de eerste run, wat hoopgevend is gezien de frisheid waarover ik nog niet helemaal beschik. Ik kon tempo blijven maken. Alleen spijtig dat de rivalen net achter mij wat hadden kunnen 'rusten' in mijn fietswiel, waardoor ze zich in de laatste vijfhonderd loopmeters de betere van mij toonden. Een mooie plaats in de top-tien van een wedstrijd die mij niet helemaal ligt, ging verloren in de laatste 50 meter... C'est la vie hein!

Conclusie na deze nieuwe leerrijke dag: bij de start nog duidelijk geen 100% frisheid na zware trainingen in de Provence, maar gaandeweg mijn ritme gevonden, gevolgd door een sterke fietsproef en een bemoedigende slotloop. Mijn tijd (56'24") toont ook aan dat ik een stuk beter dan een goeie maand geleden. Nooit eerder haalde ik op de spurtafstand deze tijd.

Er zit progressie in. En ik weet dat ik nog een stukje sneller kan lopen, maar dan zal ik er wel hard voor moeten werken met specifieke intervaltrainingen.

Uitslag:
1 0:52:15 Laurens Glen Begijnendijk SEN 27 SCOTT
2 0:53:51 Noens Stijn Wuustwezel SEN 19 TEAM 185
3 0:54:06 Douwen Rob Westerlo SEN 24 CDTG
4 0:54:31 Beutels Tom Meldert-Lummen SEN 36 ETL
5 0:54:42 Snick Jeroen Lo-Reninge SEN 24 TTI
6 0:54:50 Driessens Kris Loenhout SEN 37 FAT-Team
7 0:55:43 Van Riel Paul Loenhout VET 49 Wezels Omslagpunt
8 0:56:08 Huybrechts Bart Brasschaat SEN 22
9 0:56:17 Vleugels Bart Itegem SEN 37
10 0:56:22 Vermeiren Dirk Brecht VET 40 RABC
11 0:56:24 Vandenbussche Tom Assebroek SEN 25
12 0:56:33 Rombouts Eddy Essen SEN 37 SPTC
13 0:56:40 Bogaerts Steven Brecht SEN 35 FAT-Team
14 0:56:44 Meeusen Bart Hoogstraten VET 41 SPTC
15 0:56:46 Valkeneers Jochen Zonhoven SEN 35 ETL
16 0:56:57 Aerts Walter Grobbendonk VET 52
17 0:56:58 Meeus Nik Geel SEN 34 CDTG
18 0:57:00 Billet Dré Wuustwezel VET 51 Wezels Omslagpunt
19 0:57:02 Samson Jente Berlare SEN 20 BTT
20 0:57:04 Van Hoogten Koen Hulshout SEN 37 CDTG
21 0:57:25 Bes Senne Wuustwezel SEN 19 SPTC
22 0:57:45 Van de Put Thomas Lier SEN 22 ETZ
23 0:58:28 Van Roy Ward Arendonk SEN 35 CDTG
24 0:58:45 Schuybroek Jurgen Kalmthout SEN 36
25 0:59:09 Van Beeck Tom Loenhout SEN 31 DECLO
26 0:59:25 Peeters Raf Oostmalle VET 40 Zonebikers
27 0:59:27 Claes Geert Mol SEN 38 WTC Achterbos
28 0:59:33 Paelinckx Patrick Loenhout VET 40 FAT-Team
29 0:59:35 Mutert Peter Lier VET 54
30 0:59:42 Wouters Dave Tessenderlo SEN 36 CDTG

Geen opmerkingen:

Een reactie posten