zondag 26 februari 2012

Snelheidstraining in Callenelle

Hallo!

Na een meer dan gevulde trainingsweek sloot ik het krokusverlof dit weekend af met een wielerwedstrijd op zaterdag en een koppeltraining op zondag. Voor de koers trok ik naar het Henegouwse Callenelle, een onooglijk dorpje net voorbij Doornik, voor een organisatie van Amicale Cycliste du Hainaut, zeg maar de Waalse tegenhanger van nevenbonden bij ons, zoals LRC en VWF.

Bedoeling van deze wedstrijd was om een goeie snelheidsprikkel op te doen voor het nakende duatlonseizoen. Ik verwachtte niet om fris aan de start aan te verschijnen na de zware wedstrijd in Jurbise en de daaropvolgende vier trainingsdagen in de Voerstreek. Gelukkig ondervond ik er weinig last van.

Het parcours bestond uit 16 ronden van 5 km. Bij de parcoursverkenning vooraf leek het allemaal redelijk vlak, maar na de wedstrijd zag ik op het profiel dat er toch elke ronde 25 hoogtemeters in het parcours zaten. Toch een goed teken dat ik die 'helling' zelfs tijdens de wedstrijd niet opmerkte ;-) Voor de rest kregen we een bochtenarm parcours met vooral lange rechte stroken in de open vlakte voorgeschoteld. Op het eerste zicht leek er weinig wind te zijn (met daarbovenop ook nog aangename voorjaarstemperaturen), maar in die open vlaktes viel dat toch ferm tegen. Gevolg was dan ook dat het deelnemersveld op het einde in vele stukken uiteenviel.

De wedstrijd zelf dan. Ik startte achteraan in het peloton en wilde in eerste instantie rustig meedraaien. Er werd naar mijn goesting niet echt doorgereden en ik vroeg me soms af wat ik in Callenelle aan het doen was. Na 10 km begon echter de miserie (en daarmee ook mijn eerste van twee intensieve gedeeltes in deze wedstrijd). Net zoals mijn vorige wielerwedstrijd waar ik aan deelnam(Zonnebeke, 31 augustus 2011) kwam mijn achterwiel plots los. Ik had voor aanvang van de wedstrijd - gezien mijn voorgeschiedenis met dat achterwiel - nochtans beide wielen zorgvuldig gecontroleerd. Ik stopte en zette mijn achterwiel terug vast, met de gedachte het nog een keer erop te wagen. Als het wiel weer zou loskomen, was ik van plan om naar de auto te rijden, het door mijn reservewiel te vervangen en dan de volgende ronde weer aan te pikken. Dat mag blijkbaar bij de nevenbonden, op voorwaarde dat je de wedstrijd niet meer bepaalt en achteraan de groep rijdt. Ideaal trouwens voor deelnemers zoals ik, die meedoen als training en ook bij pech nog de nodige snelheidskilometers kunnen opdoen.

Terug naar de wedstrijd. Na een serieuze achtervolging van een 10-tal km kon ik terug komen aansluiten - alweer een teken dat het wel goed zit met de conditie - en vanaf dan hield ik me bewust gedeisd achteraan in het peloton. Wie toch achter me kwam rijden, waarschuwde ik voor het feit dat ik problemen had met mijn achterwiel en dat ze beter niet in mijn buurt kwamen rijden.

Het tempo in het peloton stokte nog meer - dat gevoel had ik toch - en zo werd het bijna een gezondheidswandeling. Op twee ronden van het einde besloot ik dan toch - in een plotse opwelling - om mijn benen eens te testen. In de lastige strook met tegenwind - achteraf bleek dit ook het fameuze stuk 'bergop' te zijn - probeerde ik naar voren in het peloton te rijden. Ik voelde meteen dat er nog veel jus in de benen zat en besliste om op mijn elan door te gaan. Niemand volgde. Ik raapte enkele groepjes op en liet ze ook meteen achter, zonder echt te versnellen. In de slotronde kwam ik bij de eerder ontsnapte Stieven Galle - ook al een ex-Kasterlee'er - en ik zei hem dat hij gewoon mijn wiel moest nemen. Zo reden we nog enkele kilometers naar de finish en eindigden we 14de en 15de.

Uitslag:
1 Luyssen Geoffrey
2 Wins Stéphane
3 Baudin Guillaume
4 Feys Dominique
5 Caplette Vincent
6 Swerturegher David
7 Luyssen Geoffrey
8 Decroix Jordan
9 Wagemans Koen
10 De Beyter Giovanni
11 Saeys Tom
12 Huysemtruyt Sam
13 Duranel Thierry
14 Vandenbussche Tom
15 Galle Stieven
16 Lefevre Nico
17 Delisse philippe
18 Bradefer Gery
19 Bureau Laurent
20 Vandendriesche Arnaud

Conclusies:
- 60 km slapen + 20 km tijdrijden = profiteren en toch 14de worden
- Het zit goed met de conditie, al kan dat vlug veranderen; ik ben er namelijk ervaringsdeskundige in
- Ik kan niet in een peloton rijden. (bis)
- Ik moet mijn achterwiel en fiets dringend laten controleren bij de fietsenmaker.

Volgende belangrijke data:
- Donderdag 1 maart: lactaattest Aalter (lopen)
- Zondag 4 maart: winterduatlon Putte (3,8 - 22 - 3,8)

Tot de volgende (en hopelijk met - nog - meer bemoedigend nieuws)
Tom

1 opmerking: