zondag 11 maart 2012

Geen Geel

Vandaag in allerlaatste instantie beslist om niet naar Geel af te zakken voor wat mijn laatste winterduatlon van het voorjaar ging worden.

Ik sukkel al een tijdje met mijn ijzerwaarden (ferritine), typerend voor duursporters maar tevens de oorzaak van een gebrek aan frisheid. Gevolg daarvan is dan weer dat ik - zeker in explosieve winterduatlons als Putte en Geel - zelfs niet in de buurt kom van mijn best mogelijke prestatie. Wat op zijn beurt ook weer negatieve gevolgen heeft voor het mentale front. Geen Geel dus. Ik zou het - fysiek maar vooral mentaal - alleen maar erger maken.

Het spijtige aan de hele zaak is dat ik het heb zien aankomen. Alleen gaf de mooie ereplaats in Jurbise een vertekend beeld, terwijl ik toen al voelde dat het niet helemaal juist zat. Die tegenvallende ijzerwaarden zijn echter niet dramatisch. Ik kon/kan alle geplande trainingen afwerken en een (meer dan geslaagde) lactaattest liegt nooit!

Wel is het nu dringend tijd om te kijken wat er in de toekomst (op korte én op lange termijn) moet worden aangepast, aangezien dat ijzertekort me in het verleden al vaker parten speelde. De feiten zijn enerzijds dat mijn lichaam heel moeilijk ijzer uit voeding opneemt, maar dat het voor een topsporter anderzijds wel noodzakelijk is om geen ijzertekorten te hebben.

Hopelijk ben ik weer aan de beterhand tegen de duatlon van Geluwe. Veel is er daar alleszins niet voor nodig, want de conditie is verre van slecht. Nu nog die noodzakelijke frisheid terugvinden...

Tom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten