donderdag 29 maart 2012

Geluwe

Zondag stond ik aan de start van mijn eerste wegduatlon van het seizoen, een stayerwedstrijd in Geluwe, georganiseerd door mijn eigen ploeg. Op het programma stonden 9,8 loopkilometers (2 ronden), een kleine 40 km fietsen (4 ronden) en 5 km lopen (1 ronde).

Het parcours oogde zwaar. Tijdens iedere loopronde kregen we twee bruggen over de autosnelweg voorgeschoteld, terwijl we elke fietsronde de kasseiklim van de Molenhoek, een lange klim vals plat richting Ter Hand en diezelfde twee bruggen te verwerken kregen. Het deelnemersveld oogde nog veel indrukwekkender. Bijna de volledige Belgische top, op uitzondering van enkelingen die in Frankrijk aan het werk waren, stond aan de start voor wat een heel snelle wedstrijd zou worden.

De eerste run was explosief, zoals gewoonlijk. Pieter Rijnders voerde een sterk nummer op en kwam na net geen tien kilometer door in 30'20". Vooral in de breedte lag het loopniveau erg hoog, wat typisch is voor stayerwedstrijden (halve loopwedstrijden dus). Om met de beste dertig aan het fietsnummer te beginnen, had ik een tijd van +/- 34 minuten moeten lopen. Meer uitleg nodig?
Ikzelf had geen slecht gevoel, maar was zeker niet top. Ik probeerde het tempo van TTI-ploegmaat Filip Vermont te volgen, maar dat lag na een 4-tal kilometer iets te hoog. In de tweede loopronde kwam ik erdoor en kon ik weer wat opschuiven. Zo kwam ik door in 38'15", op een 68ste plaats. In een goeie dag zou ik beter moeten kunnen (37'00" à 37'30"), maar op dit moment moet dit zowat mijn normale loopniveau zijn.

Eenmaal op de fiets had ik het goeie gevoel niet meteen te pakken. De eerste kilometer bleef ik wat hangen en het was pas toen ik bij het groepje-Vermont kwam, dat ik stilaan mijn eigen ritme vond. Beetje bij beetje kon ik plaatsen goed maken, wat in een stayerwedstrijd niet zo vanzelfsprekend is. Ik bleef een wisselvallig gevoel hebben, maar gelukkig zaten er een tweetal stroken in die me heel goed lagen. Zo kon ik in de laatste fietsronde nog een serieuze versnelling plaatsen en kwam ik bij het ingaan van de laatste wissel aansluiten bij een groepje met onder andere Patrick Soetaert, Sam Lepoutre en Clive Vangheluwe. Zij streden voor de achttiende plaats. Ikzelf klokte de vijfde plaats op luttele seconden van de beste fietser, Kenneth Vandendriessche. Nog iets om aan te tonen dat een stayerwedstrijd niet altijd de juiste waardeverhoudingen toont: wereldkampioen Joeri Vansteelant klokte slechts de 17de - !!! - fietstijd.

Ik had echter enorm veel energie in mijn achtervolgingswerk gestoken, met als gevolg dat de tweede run een maat voor niets werd. Uiteindelijk verloor ik nog enkele plaatsen en eindigde ik op een 32ste plaats. Niet echt geweldig, maar gezien het gevoel en het type wedstrijd kan ik niet helemaal ontevreden zijn.

Zaterdag vertrek ik voor een kleine 10 dagen op trainingsstage naar Zuid-Frankrijk, samen met enkele andere du- en triatleten. Mijn volgende wedstrijd wordt de langeafstandsduatlon in het Franse Douai op zondag 22 april: 10 km lopen - 85 km tijdrijden - 10 km lopen.

Tom

--------

Bij deze ook eens het bewijs van mijn belabberde loopstijl in de 2de run...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten