donderdag 25 oktober 2012

Een stevige looptraining...

Gisteren stond er nog eens een wedstrijd op het programma met de SVS-loopcross in Veltembos, Sint-Kruis. Ik startte in de laatste reeks, samen met de andere deelnemende leerkrachten en de scholieren A en B (vijfde en zesde jaar secundair onderwijs). De laatste keer dat ik hier startte was in 2009, toen ik in gelijkaardige omstandigheden en met héél goede loopbenen afklokte in 11'30".

Het parcours was ongewijzigd gebleven. Twee keer lopen rond het Veltembos, samen goed voor 3200 meter. De start was net als in een duatlon: verschroeiend. Oorzaak daarvan was gisteren vooral de aanwezigheid van leerlingen (105 in totaal) die door hun school verplicht worden om deel te nemen en na de start een spurt van enkele honderden meters plaatsen. Ik zat meteen vast (toen de meeste snelle starters stilvielen) en verloor zo een 30-tal meter op de kopgroep van een vijftal lopers, met daarbij favoriet en OB-atleet Hannes Moons, dit jaar goed voor brons op het PK 800m (2'05") en een besttijd van 4'29" op de 1500m. Net daarachter liep de eerste leerkracht in de race, triatleet Mike Bogaert, dit jaar 28ste in de 1/4 triatlon van Brugge, 8ste in de LD triatlon van Gravelines en een besttijd van 34-35 minuten op de 10 km. Ikzelf liep daar nog eens tien meter achter, in het gezelschap van jeugdduatleet Wouter Devalet, die dit jaar nog West-Vlaams kampioen duatlon op de sprintafstand bij de H18 (jeugd A) werd en 6de eindigde op het BK.

Het bleef hard gaan - openingskilometer in 3'15" - maar uit de achtergrond kwam er nog een leerkracht terug aansluiten. Later bleek het te gaan om Sodibrug-atleet Paul De Zutter, die de voorbije maanden meerdere (korte) loopwedstrijden op zijn naam schreef, vaak met gemiddeldes tussen 17 en 19 km/u. Onder zijn impuls kwamen Devalet en ikzelf praktisch in het spoor van Bogaert. Ik voelde echter dat ik op mijn limieten zat te lopen en moest passen toen De Zutter nogmaals ging versnellen. Hij was de enige die nog naar de kopgroep met enkel leerlingen zou lopen. In de tweede loopronde bleef ik mijn eigen tempo lopen (in het gezelschap van Devalet), maar moest in het slot ook nog een derde leerkracht, de sterk eindigende Stijn Lycke (triatleet die afgelopen zomer de Ironman 70.3 van Antwerpen afwerkte), voor me dulden.

Ik finishte uiteindelijk als 4de leerkracht na 10'56", goed voor een gemiddelde loopsnelheid van 17,56 km/u. Algemene winst was er voor Hannes Moons. Bij de leerkrachten haalde De Zutter (+/- 10'35") het voor Bogaert, Lycke en ikzelf. Bart Broucke, die de laatste SVS-cross aan het Oedelemse LTI won, eindigde 7de, Hans Spilliaert, die we kennen van het tijdritwereldje, 8ste.

Ik kan dus heel tevreden zijn met deze 'test'. Er is alweer wat vooruitgang geboekt en hopelijk kan ik daar op 10 november in het Nederlandse Valkenburg voordeel uit halen.

Tom

2 opmerkingen:

  1. Beste Tom, tijdens een zoektocht naar foto's en resultaten van de SASK-cross kwam ik op jouw blog terecht. Leuk om je verslagje te lezen, je doet me wel 2 cm groeien met je commentaar over mijn prestatie tijdens de wedstrijd.
    Persoonlijk heb ik de wedstrijd ervaren als een zware, snelle en vooral fel bevochten wedstrijd, zeker toen ik de aansluiting maakte met de kopgroep. Er werd daar geknokt voor iedere plaats. Ik had me vooraan in het groepje leerlingen geposteerd met de bedoeling het tempo vooral zeer strak te houden, en er op die manier een paar te kraken. Maar ze beten zich vast in mij en waren niet van plan zich door een leerkracht te laten kennen. Ze hadden nog net iets meer reserves dan ik omdat ik al wat energie had verspeeld door vanuit een middenpositie naar de kop te lopen; zodoende kon ik niet meer reageren op Hannes' tempoversnelling op het einde. Uiteindelijk vierde in totaal, niet slecht in dit sterke deelnemersveld.
    Ook jouw prestatie is lovenswaardig. Doe het goed op je volgende duathlons!

    Paul De Zutter.

    BeantwoordenVerwijderen