maandag 29 juni 2015

Zeven tienden van een seconde...

Zaterdag moest ik in mijn eerste tijdrit van het jaar, in het Nederlandse Waarde (Zeeland), vrede nemen met een tweede plaats. Ik moest het na ruim 36 minuten afzien met zeven tienden van een seconden afleggen... Winnaar werd Rudi De Boelpaep.

Het was mijn eerste tijdrit ooit met een vermogensmeter en dus wel eens interessant om te kijken welke waarden ik zou halen. De wind was in de open vlaktes aan de Schelde een bepalende factor en dat bleek ook uit de tussentijden. Halverwege, bij het keerpunt aan het meest oostelijke punt van het parcours, had ik nog een gemiddelde snelheid van ruim 51 km per uur. De laatste zeven, acht kilometer kregen we echter de wind pal op kop en was het afzien geblazen. In de laatste kilometers viel ik compleet stil en verloor ik de tijdrit. Als ik mijn tijdrit met die van Rudi vergelijk, telde ik na ongeveer 20 km ... 25 seconden voorsprong. Ik viel op het einde - vooral in de laatste vijf minuten dan - echter compleet stil...

Het belangrijkste is dat ik dit niveau momenteel al haal. Mijn gemiddelde snelheid mag in die omstandigheden gezien worden en met de vermogenswaarden die ik haalde, speel ik altijd mee voor de overwinning in een tijdrit. Wat ook zeker is: in dit soort tijdritten op de pure power hebben we met De Boelpaep (die door gezondheidsproblemen een mindere periode kende) weer de concurrent van enkele jaren geleden. Nog geen twee maanden geleden was ik niet eens in staat om een inspanningstest af te leggen. Het is nu vooral kwestie om rustig te blijven en stapje per stapje verder te werken. Ik mag niet vergeten dat de winter een rotperiode was om zo vlug mogelijk te vergeten en dat de lente een logisch gevolg van die winter was... Het positieve is dat ik - na het fiasco van het belachelijke UCI-reglementering vorig jaar - weer mijn goeie tijdritpositie lijk te hebben teruggevonden. En dat maakt een serieus verschil.

Vrijdag vertrek ik met vast "bergreisgezel" Rudy Verheyen voor een dag of negen, tien naar de Zwitserse en Italiaanse Alpen. Volgende wedstrijd is de ploegentijdrit in Achtmaal op zondag 19 juli.

Uitslag tijdrit: LINK

Tom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten