maandag 22 november 2010

Hetric-Challenge in Lichtaart

Gisteren was ik actief in de Lichtaartse Hetric-Challenge, waarbij ik deelnam aan drie verschillende wedstrijden op één dag:

- 10.30 - MTB-wedstrijd (32 km)
- 13.00 - winterduatlon (3-24-3)
- 15.00 - Floreal-Run (12 km)

Daags na de overwinning in Geluwe voelde ik me goed gerecupereerd van de inspanningen. Door een gebrek aan parcourskennis en technisch vermogen raakte ik in de eerste ronde van de MTB-wedstrijd verzeild in de achterste gelederen van het deelnemersveld. Naarmate de wedstrijd paste ik me echter beter en beter aan het loodzware, zowel fysiek als mentaal veeleisende parcours aan. Ik kon uiteindelijk nog - zonder te forceren - oprukken naar de 16de plaats. Ik eindigde als tweede combi (diegenen die deelnamen aan de drie manches op één dag) na topfavoriet en proftriatleet Jim Thijs (http://jimthijs.com/).

Dan een korte recuperatieperiode en een behoorlijke loopopwarming, waarna ik kon starten in de winterduatlon. Aan de start enkele grote namen, waaronder Dave Bruylandts en vooral veel frisse duatleten die 's ochtends niet hadden deelgenomen. Ik legde een behoorlijke loopproef af op mijn loopniveau van de voorbije maand, waarna ik in de fietsproef aan een inhaalrace begon. Ik rukte op naar de tiende plaats, maar in de slotloop moest ik nog nipt drie lopers laten voorafgaan. Ik eindigde 13de, op slechts een minuutje van de 6de plaats. Bij de combi's werd ik 3de na Jim Thijs en Hel van Kasterlee-oudgediende Walter Aerts.

Vervolgens een nog kortere rustperiode om dan de afsluitende loopwedstrijd af te werken. We kregen 12 km (in werkelijkheid 10,5 km) voorgeschoteld over een - niet overdreven - ultraloodzwaar parcours. Geen meter asfalt, voortdurend mul zand waarop je voortdurend het ritme kwijtraakte, aangevuld met talloze hellingen die voor een ware slijtageslag zorgden. Ik startte goed en kon voortdurend tegen de 14 km/u lopen. In de tweede helft van de wedstrijd moest ik - een beetje verwacht - inbinden en mijn looptempo aanpassen. Desondanks haalde ik nog een gemiddelde van 13 km/u. De (frisse) winnaar van de loopwedstrijd haalde zowat 16,7 gemiddeld. Normaal haalt de winnaar van een loopwedstrijd een gemiddelde van 18 à 20 km/u. Bij de combi's eindigde ik 4de.

In het (officieuze) eindklassement van de combi's behaalde ik een tweede plaats na Jim Thijs. In mijn categorie (H20) blijk ik zelfs gewonnen te hebben, maar veel stelt dat uiteraard niet voor.

Een verslagje van de duo-winterduatlon in Geluwe (zaterdag):
Mijn loopgezel van Torhout, Tom Meire, moest zondag aan de bak in de Crosscup in Roeselare, waardoor ik op zoek moest naar een andere atleet. Met Lieven Vandenbroucke, in een ver verleden nog klasgenoot van mijn ene zus, vond ik een waardige vervanger. Beiden kenden we de voorbije weken wat gezondheidsproblemen, maar in Geluwe was daar weinig van te merken. Lieven kwam als derde loper binnen, waarop ik naar de leiding fietste en mijn voorsprong gestaag uitbouwde. Alleen Wim De Waele kon in de buurt blijven. Op de technische stroken kwam hij telkens een stuk dichterbij, op de beter berijdbare wegen en beklimmingen kon ik hem weer op achterstand zetten. In de tweede loopproef zette Lieven de puntjes op de i met een alweer knappe tijd. We wonnen de algemene wedstrijd met ruim twee minuten voorsprong op de piepjonge triatleet Peter Denteneer, die aan zijn eerste duatlon ooit deelnam! Denteneer kon twee rondes profiteren van mijn achterwiel om in de fietsproef de schade te beperken op een ontketende De Waele. Die laatste, voormalig Belgisch kampioen, had deze wedstrijd ongetwijfeld naar zijn hand gezet als er geen duo's (zoals Lieven en ik) aan de start hadden gestaan.

Wij wonnen uiteraard ook het klassement bij de duo's. De tweede ploeg (met loper Klaas Lannoy en wielrenner Ward Vander Meiren) strandde op zes minuten!

Opmerkelijk was dat de tijdsverschillen (ook bij de solo's) enorm groot waren. Een bewijs dat mijn nieuwe club (TTI) er een heel mooie duatlon van heeft gemaakt!


Nu goed recupereren en vanaf morgen mijn extensief duurloopvermogen nog wat aanscherpen. Zondag neem ik (als training) deel aan een loopwedstrijd in het Oost-Vlaamse Ursel (Knesselare).

Tot de volgende!
Tom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten