zaterdag 15 september 2012

Tijdrit Lichtervelde

Vandaag kon ik de met de individuele tijdrit in Lichtervelde - eindelijk !!! - nog eens een overwinning boeken. In de West-Vlaamse gemeente kregen we een onwaarschijnlijk veeleisend parcours voorgeschoteld, met scherpe bochten, nijdige bruggen, stroken vals plat en geen meter vlak.
 Ik legde na een bijna perfecte race de 13 km af in 17'34", goed voor een gemiddelde snelheid van 44,4 km/u. De tweede plaats ging naar Pascal Vanaudenaerde (op 1'18"), de derde naar Tom Vandierendonck (op 1'21") en de vierde naar Dirk Verleyen (op 1'22"). Voorts waren er ook ereplaatsen voor Philip D'haeyere, Jan Goddaer en Hans Spilliaert, vaste klanten in de (sub)top.
Het feit dat zij met moeite een gemiddelde van 40 km/u konden halen, toont duidelijk de heel scherpe tijd die ik kon neerzetten. Iemand als Tom Vandierendonck werd vorige zaterdag bijvoorbeeld nog vijfde in de tijdrit in Gits (8,7 km - gem. 44,6 km/u), slechts 13 seconden trager dan Frederik Devolder en 4 seconden minder hard dan Pascal Tiers en Alexander Chamon. Ik kan dan ook alleen maar héél tevreden zijn. Lees: voldoening voor alle geleverde trainingsarbeid.

Het parcours van 6,5 km, 2x af te leggen
Hartslag (rood) en snelheid (blauw)

Profiel (hoogtelijn = groen)
De tijdrit zelf dan...
Ondanks een heel matig gevoel gedurende de gehele trainingsweek voelde ik al tijdens de opwarming dat ik er niet ver naast zou zitten. Eén doorgedreven rondje op het parcours van de tijdrit, weliswaar zonder forceren, leverde een mooi gemiddelde van een kleine 42,6 km/u op, waardoor ik verwachtte tussen de 45 en 46 km/u te rijden. Dat lukte echter niet om de eenvoudige reden dat het parcours er zich niet toe leende. Eerst en vooral was er de startplaats, die de organisatoren net voor aanvang van de steile (10%¨) brug getrokken hadden. Bovendien waren er enkele nadarafsluitingen geplaatst die ervoor zorgden dat de bochten, die sowieso al veel te scherp waren om op een deftige manier genomen te worden, nog moeilijker aan te snijden waren.
Toen ik na mijn eigen tijdrit ook nog eens vernam dat Devolder, de plaatselijke favoriet en in principe mijn gevaarlijkste tegenstander voor vandaag, niet aan de start was verschenen door een valpartij vorige zondag, was ik nog zekerder van mijn stuk.

Uitslag (52 dln)
1. Tom Vandenbussche (17.34 - gem. 44,4 km/u)
2. Pascal Vanaudenaerde (18.52 - gem. 41,3 km/u)
3. Tom Vandierendonck (18.55 - gem. 41,3 km/u)
4. Dirk Verleyen (18.56 - gem. 41,3 km/u)
5. Hendrik Bogaert (19.06 - gem. 40,8 km/u)
6. Steven Declerck (19.09 - gem. 40,7 km/u)
7. Philip D'haeyere (19.12 - gem. 40,6 km/u)
8. Jan Goddaer (19.18 - gem. 40,4 km/u)
9. Kristof Dereeper (19.27 - gem. 40,1 km/u)
10. Hans Spilliaert (19.30 - gem. 40 km/u)
...
11. Filip Vanclooster (19.39 - gem. 39,7 km/u)



V.l.n.r.: Jan Goddaert - ikzelf - Dirk Verleyen - Pascal Vanaudenaerde
Met dank aan Lies en Pascal Vanaudenaerde voor de foto's

1 opmerking:

  1. 3km/u, of een dikke minuut sneller dan nummer 2... Je moet het wel een beetje spannend houden hé :D
    Proficiat, knaller!

    BeantwoordenVerwijderen